نحوه‌ی تهیه فایل پشتیبان

حدود سه ماهی است که اتوماسیون اداری را به صورت تدریجی با استفاده از نرم افزار جیرا توی شرکت پیاده کرده‌ام، الان وضعیتی شده که تمایل پرسنل مخصوصن روسا برای استفاده و افزودن قابلیت‌های مورد نظر بیشتر از من شده و بر عکس شروع پیاده‌سازی که تقریباً همه افراد را به صورت تهاجمی و تهدیدی اجبار به استفاده می‌کردم، الان شرایط تغییر کرده و رغبت به استفاده از آن بیشتر شده است. دیروز داشتم فکر می‌کردم که برای بستن پرونده اتوماسیون اداری آرامیکو چه کارهایی لازم است انجام بدهم، یکی از کارهایی که شاید لازم بود از همان روز اول بهش فکر کنم، داشتن یک روال برای تهیه فایل‌های پشتیبان به صورت اتومات است تا اگر اتفاقی برای سرور اتوماسیون به هر دلیلی افتاد بشود با کمترین خسارت اطلاعاتی، سیستم را به حالت آخرین مرحله‌ای که درش قرار داشته بر گرداند. امروز صبح که تست بک‌آپ اتومات جواب داد، برای خودم یک فایل آموزشی درست کردم که عیناً مطالبش را در ادامه می‌آورم.

سه نوع فایل بک‌آپ در اتوماسیون وجود دارد که برای راه‌اندازی سرور جدید لازم است در دسترس باشند.

الف) فایلهایی که به صورت اتومات خود نرم‌افزار از دیتابیس تولید کرده و با فرمت زیپ شده در پوشه export می‌ریزد، بدلیل اینکه این مورد با حالت «ب» یک سان است، در جای دیگری این فایلها ذخیره نمی‌شوند.

ب)دیتابیس: لازم است که به صورت برنامه‌ریزی شده از دیتابیس فایل پشتیبان تهیه شده (پشتیبان یک) و در یک هارد دیگری ذخیره شوند (پشتیبان دو).

ج: فایلهای ضمیمه شده: لازم است این فایل‌ها در یک هارد دیگر به صورت اتومات کپی شوند (پشتیبان سه).

 

پشتیبان یک

در پوشه Postgresql دو فولدر درست می‌شود، پوشه backup_folder به عنوان محلی که فایل‌های بک‌آپ گرفته شده، داخلش ذخیره شوند و پوشه bin که داخلش فایل pg_dump.exe را از فولدری که دیتابیس نصب شده، کپی می‌شود، بقیه فایل‌های dll را بعد از اجرای فایل batch و آلارم‌هایی که بابت نبود فایلهای dll می‌دهد با سرچ درون فولدر نصب دیتابیس پیدا می‌کنیم و داخل همین فولدر کپی می‌کنیم.

ساختار فایل batch


بعد از تهیه فایل batch، یک دفعه به صورت دستی باید اجرا شود تا مطئن از صحت عملکردش شویم. بعد از این مرحله لازم است که task scheduler ویندوز فراخوانی شود.


جهت مراحل بعدی لازم است که برنامه‌ی FreeFileSync نصب شود.

پشتیبان دو و پشتیبان سه

مطابق شکل عمل شود.



۱- همان عکس قبلی است، برای تنظیم نوع بک آپ

۲- آدرس فولدری است که میخواهیم فایلهاش در جایی کپی شود.

۳- آدرس فولدر مقصد است.

۴- برای گرفتن فایل خروجی با پسوند batch است.

بعد از اجرای این مراحل ما دو فایل batch داریم که لازمست در زمان‌های مورد نظر توسط task scheduler ویندوز به صورت اتومات اجرا شوند.

۱- آدرس فایل اجرایی برنامه FreeFileSync است، که داخل و به صورت کامل (همراه فولدر) است.

۲- ادرس فایل batch است که بازهم داخل و به صورت کامل (همراه فولدر) است.


همه task scheduler را به صورت زیر تنظیم می‌کنیم و بعد از تایید لازم است یوزر و پسورد یک کاربر ادمین لوکال را وارد کنیم.


پست شده در آموزشی, اتوماسیون اداری با جیرا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

five × 4 =