روال ترتیبی تایید اسناد

این سوالی است که در یک گروه حسابرسی داخلی توی لینکداین گذاشتم، اینجا هم می‌گذارم تا شاید خواننده احتمالی این سایت هم اگه جوابی داشت بگه.

در شرکتی که کار میکنم برای فرم تنخواه‌دار که به پیوستش فاکتورها و اسناد مثبته است، به ترتیب تأیید های حسابرسی‌داخلی – حسابداری – مدیرعامل برای در جریان انداختن فرم انجام میشود. همین روال باعث شده حداقل در دو مرتبه استقلال واحد حسابرسی داخلی نسبت به واحد حسابداری زیر سوال بره.
از طرفی با تعویض ترتیب تأیید حسابرسی داخلی با حسابداری با عدم تایید من منجر به دوباره کاری واحد مالی خواهد شد.
حالا سوالم اینست که بقیه شرکتها برای تایید اسناد مالی (چه فرم تنخواه، چه سند پرداخت وامثالهم) چه روالی دارند؟


جواب آقای احمد عالی‌نژاد در لینکداین (۲۴ اردیبهشت ۹۴):

به اعتقاد بنده نیازی به تایید حسابرس داخلی نیست چون این باعث نقض بی طرفی (نه استقلال) وی می گردد. اینگونه فعالیت های کنترلی باید در دوره های حسابرسی داخلی مورد بازبینی قرار گیرد و نیازی نیست حسابرس داخلی در مراحل اجرایی دخالتی داشته باشد.


سوالی که من مجدداً در لینکداین پرسیدم (۲۴ اردیبهشت ۹۴):

ممنون آقای عالی‌نژاد از پاسخ‌دهی
در واقع در یک سری از اسناد مالی جایی برای تایید امضای بازرس گذاشته شده است که بعد از شروع فعالیت من به عنوان حسابرس داخلی این سری از فرم‌ها به من ارجاع داده می‌شود. از نکته‌ای که در بالا ذکر کردید، این‌وطر برداشت کردم که در واقع فرد دیگری به غیر از من به عنوان حسابرس باید به تأیید یا عدم تأیید فرم‌های مذکور بپردازد و حسابرسی داخلی صرفاً در دوره‌های زمانی به بررسی کلی عملیات هر واحد از جمله حسابداری و فرآیند خرید بپردازد. (آیا برداشتم درست است؟)
همچنین از باب این مورد گفتم این امر باعث نقض استقلال حسابرسی داخلی می‌شود که در چند مورد پرسنل حسابداری با رجوع به من خواستار پاسخ‌دهی من هستند.
سوالی که دارم اینست که چرا باعث نقض بی‌طرفی می‌شود؟


پاسخ خودم به خودم در لینکداین (۲۸ اردیبهشت ۹۴):

خب بعد از گذشت چند وقت و خوندن دوباره جواب آقای عالی‌نژاد، فکر کنم علت نقض بی‌طرفی به دخالت حسابرس داخلی در امور اجرایی بر می‌گردد. :)

پست شده در حسابرسی داخلی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

+ eighty five = 86