مکاشفات یک حسابرس داخلی

وقتی توی حسابرسی داخلی افتادم، تقریباً هیچ اطلاعات مستقیمی نداشتم بغیر از شناخت دورا دور از کار حسابرسان مستقل، بعد از یک روز که در شرکت زمان استفاده دست خودم بود و سعی کردم به جستجو در مورد کار و جمع‌آوری اطلاعات بپردازم، باقی اوقات به کسب تجربه مستقیم گذشت، هر چند که بعد از گذشت یک ماه خیلی تمایل داشتم اطلاعاتم رو با توجه به قواعدی که در این حرفه وجود دارد، به‌روز کنم ولی متاسفانه تعدد کارهایی که بهم سپرده می‌شد بیش‌تر از این بود که فرصتی برای به‌روز کردن خودم بکنم. با این حال سعی کردم تو یک جایی تمامی اطلاعاتی که بهش رسیدم را یادداشت کنم تا هم در آینده بتوانم مرورشون کنم و هم در زمان مناسب شروع به تطبیق یافته‌های خودم با قواعدی که در این حرفه وجود دارد بکنم، تعدادی از این نکات رو در اینجا می‌آورم

الف) داشتن رابطه خوب و سلام و علیک با همه پرسنل و افراد مرتبط، بهترین کمک برای زمان‌هایی است که می خواهیم فردی را به جهت مسئولیتی که داشته مورد سوال قرار بدهیم، است

ب) در مواردی که احتمال میدهد مخاطب از دادن جواب سر باز بزند و یا مساله را پیش پا افتاده قلمداد کند، نامه مکتوب با ذکر پاسخ دهی به صورت مکتوب شاید بهترین گزینه برای بررسی موضوع است

ج) حسابرس داخلی نباید چند مسئولیتی باشد، چون هیچ آدمی خودش را نمیتواند کنترل کند

د) اصل بر براعت همه است، هیچ کس مقصر نیست مگر اینکه خلافش ثابت شود

ه) حسابرس و همچنین واحد حسابرسی داخلی نباید نتیجه گرا باشد، یعنی اینکه اگر فرض را بگذاریم پیدا کردن موارد نامنطبقی که بقیه انجام میدن رو به عنوان نتیجه یا محصول واحد حسابرسی در نظر بگیرم، پس باید این دید را داشته باشیم که به هیچ عنوان نباید نتیجه گرا باشیم و یک حسابرس داخلی با هیچ گونه محصول خروجی رو به عنوان یک فرد ناموفق توی حرفه اش در نظر بگیریم، با این حال یک حسابرس داخلی باید بتواند به مدیریت نشان دهد که فلان فعالیتها را بررسی کرده و خوشبختانه هیچ مورد نامنطبقی پیدا نکرده است

و) در صورت خرید از یک فروشنده یا تامین کننده خاص به صورت تکراری در زمانهای مختلف، قیمت بایست حتا نسبت به قیمت کف بازار پایین تر باشد نه بالاتر. ( توضیح اینکه تنخواه و امور مربوط به اون یکی از بالاترین ریسکها رو در شرکت داره و کنترل کردن اون یکی از اولین خواسته‌هایی بود که منجر به استخدام یک فرد به عنوان بازرس شد.)

ز) یکی از چیزهایی که برای استعلام کردن در زمان شک به قیمت بالاتر جنس خریداری شده توسط مامور خرید، عدم دسترسی به اطلاعات کافی به مشخصات کالای خریداری شده است، مثلا چه برندی خریده شده (صرف نظر از اینکه آیا خرید اون برند به صلاح بوده یا نه؟ چون اگر مثلاً اون برند مناسب نبوده ربطی به فروشنده نداره و باید طی یک روال مشخص، پرسنل داخلی شرکت اعم از اونی که درخواست داده و اونیکه خریده جوابگو باشند) – برای خریدن اون جنس نیاز به چه اطلاعاتی است و اصلن بهترین جایی که میشه اون رو خرید در کجاست، شماره تلفن و آدرس هاشون رو از کجا بدست بیارم و امثالهم
این مورد تا حد زیادی در تناقض است با اصل پوشیدگی و حفظ اسرار است که همیشه سعی در اجرای اون داشتم .
توضیح: گرفتن استعلام مجدد در مورد اقلام فنی اون هم برای یک شرکت پروژه محور که هر روز یک چیزی مورد نیاز است دشوار است، ولی با این حال غیر قابل انجام نیست و دارم روش کار میکنم که با پی‌ریزی یک سیستم مناسب به اون اطلاعاتی که میخوام دسترسی کامل داشته باشم.

پست شده در آموزشی, حسابرسی داخلی با برچسب:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

3 × = fifteen